torsdag 5 september 2013

Frågor och svar!

Hej alla som fragat efter min blogg!

Tillslut har jag och Mattias Stromblad Lind landat i Japan efter en kort tur i Kina där vi blev blåsta på pengar och värdighet! I korthet kan man säga att vi godtroget hoppade på första bästa taxi fran flygplatsen till Beijing (dum ide om man vill ha pengar kvar till annat...) för att sedan komma fram till ett vandrarhem som var fullt, för att sedan bli skickade till en aningen suspekt bakgata där ett lite småsunkigt vandrarhem hade plats for oss. Det var inte i toppskick, men vi slapp sova pa gatan i alla fall. När vi sedan bestamde oss for att besoka Tiananmen Square, träffade vi pa de första vanliga kineserna sedan landningen och törstiga på ömhet och kärlek som vi var följde vi med dem till ett coffe house. Snart började de dock bete sig en aning för vänligt när de bestallde in te, vin, ol, melon och diverse snacks och sedan uppmuntrade oss att ta för oss (vilket vi gjorde något motvilligt). Inom kort fick vi en nota som motsvarandes ett fint svenskt restaurangbesök trots att vi knapptast egenligen ätit något alls. "Jaha" tänkte vi och vandrade vidare en aning nedslagna....
 
I detta blogginlagg tänkte jag försöka besvara alla de fragor som jag fått for att reda ut vad det egentligen ar jag håller på med här borta:

Hur länge kommer du vara borta?

Jag ska spendera läsåret 2013-2014 i Japan. Flyget avgick i måndags (2/9) och jag planerar att återkomma till Sverige i augusti 2014.

Vad ska du göra där borta?

Under september avser jag studera japanska vid Yamasa Institute i Okazaki, Aichi-ken tillsammans med Mattias, min klasskompis. Resterande tid kommer jag bo och studera vid Kyoto University där jag blivit antagen som utbytesstudent genom Linkopings Universitet. Detta innebär att jag i princip kommer att läsa samma kurser som alla andra Y-are i Linkoping men på japanska tillsammans med japanska studenter.

Som Gustav Ahlman då?

Ja precis! Fast Gustav studerade Insdustriell Ekonomi (I-programmet) och jag studerar Teknisk Fysik och Elektroteknik (Y-programmet). Har är en länk till Gustavs emminenta blogg: http://gahlman.blogspot.jp/2009_08_01_archive.html

Kan du japanska? 

Mjae. Trots att jag studerat språket under 3 års tid är jag knappast flytande. Just därför studerar jag just nu på språkskola och efter detta år hoppas jag på att ha uppnåt en ganska hög språknivå. Dock så kan jag ta mig runt hjälpligt och lasa mig fram pa menyerna någorlunda bra, till skillnad från hur det var i Kina.

Hur känns det att vara i Japan?

Bra.

Hur gick flygresan?

Det gick bra, inga direkta incidenter.

Hur är klimatet i Japan?

Fuktigt och varmt. Just nu tycker jag det är ganska så lagom, även om solen är stark om man är ute länge. Sommaren är olidligt varm och vintern ar ljummen och trevlig. Norrut ar det dock kallare än så och langst norrut kan klimatet jämforas med mellansvenskt klimat.

Hur är maten?

God!!! Idag at jag sushi till lunch for 22 kronor (yenen står lågt och maten är förhållandevis billig här).


Jag vill jättegarna ha feedback och respons till bloggen! Snälla fråga och kommentera!


BILDER KOMMER!


Hälsningar fran Emelie




3 kommentarer:

  1. Hej Emelie! :D
    Gillar redan din blogg! Borde starta en jag också. Nu har även jag kommit fram till Madrid, och hittat ett vandrarhem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, lycka till med allt! Hör av dig och håll mig uppdaterad. :)

      Radera
  2. ÄLSKAR DIN BLOGG <333 KOMMER LÄSA DEN HELA TIDEN ^^ vill se massa bilder ocksååååååå :D :D :D :D :D // Jessika Younan <33

    SvaraRadera