måndag 23 september 2013

En helg med onsen, slott och bar!

Då har ännu en fin vecka i Okazaki passerat. Eftersom studierna har varit hårdare har de krävt mer tid, även om jag inte alls lagt ner den tid som behövs för att hålla mig i fas. Just nu passar jag snarare på att umgås med mina korridorskompisar och njuta av att ha lite mer fritid än jag kommer ha då universitetsstudierna börjar (runtomkring 1a oktober). Efter att ha pluggat hårt i augusti så känns det välbehövligt!

Okazakis slott 

Eftersom vi slutade redan vid strax efter tolv på fredagen passade jag och Mattias på att ta oss till Okazakis slott. Det var lite långt att gå (1.5 timmar till fots) så när vi kom dit var vi redan trötta efter att ha gått i värmen. Dock så tyckte jag det var värt den långa prommenaden för det var ett fint slott beläget i en vacker park.

Bro vid Okazakis slott.
Själva slottet var inte öppet när vi kom.
Trädgården runtom slottet var mycket vacker!

Mattias blev trött.

Även om det var ett vackert slott så var trädgården en aning kuslig. Vi såg en enögd helvit katt, en man som kunde tala med katter och någon slags gravsten över Tokugawa Ieyasus (mycket känd historisk person i Japan) moderkaka (om vi förstod skylten rätt). Dessutom började mina ben klia jättemycket. Överlag var det dock en spännande utflykt! Okazakis slott är ett hett tips för den som vill gå på dejt i Okazaki för trädgården är väldigt vacker!

Vi går på liveuppträdande och har en trevlig kväll

Lördagen efter vår utflykt passade både jag och Mattias på att sova ut ordentligt, till den grad att vi båda började känna oss lite uttråkade. Vid femtiden på eftermiddagen kom vi fram till att det vore roligt att hitta på någonting så vi gick och köpte mat och åt melonbröd (jag blev besviken; det smakade inte melon).

Vänner!
Efter detta bestämde vi oss, tillsammans med våra trevliga korridorskompisar Mariana och Alan, för att kolla in en liten bar i närheten av där vi bor ("Creators bar" eller nåt hette den) där det skulle vara uppträdanden från åtta,. Vi kom dock dit runt kvart i nio, vilket vi trodde var helt ok. Det blev dock lite pinsamt då vi kom in i ett trångt litet hak med 15 rakryggade japanska kvinnor som drack iste och uppmärksamt lyssnade på en duktig kille som spelade smöriga låtar på keyboard. De stirrade på oss och tyckte säkert vi var väldigt oartiga som kom mitt i uppträdandet som tog slut inom en kvart. Vi satt dock kvar på baren till en bra bit in på natten och hade en jättetrevlig kväll tillsammans.


Mysig liten bar men inte alltför många gäster.

Efter ett tag kändes det dock som att barägaren ville att vi skulle gå hem då baren var rätt tom på folk. Vi fortsatte då kvällen hemma på mitt rum och där vi pratade till tidig morgon. En mycket trevlig kväll! Jag är så glad för mina trevliga korridorskompis!


Söndag är veckans bästa dag! 
Undertitel: kyrkobesök kompletterades med en utflykt

Även om fredagen och lördagen var trevliga så var ändå söndagen veckans bästa dag. Jag gick upp tidigit för att kunna ta mig till kyrkan i tid (den ligger 40 minuters gångväg från där jag bor). Den här gången hade jag förberett mig genom att läsa evangelietexten på svenska innan och när jag kom dit träffade jag min nunna (se tidigare inlägg!) som guidade mig genom de olika böckerna så att jag kunde hänga med någorlunda i den japanska mässan. För er som undrar så skiljer sig mässan i Okazaki knappt alls från den hemma i Linköping, vilket är en trygghet för mig. Denna gång var det en spansk präst som predikade och hans japanska var mycket enklare att förstå än den japanske prästens japanska (konstigt nog) och jag kunde hänga med någorlunda.

Jag genomförde också min första bikt på japanska vilket var en väldigt stor upplevlse för mig. Så här gick det till. Först bad jag att få bikta mig på engelska men den spanske prästen såg väldigt osäker ut och frågade om vi kunde ta det på enkel japanska. Jag försökte uttrycka det jag ville bikta i mitt huvud på japanska och insåg att det kanske skulle fungera med lite hjälp av engelska så jag sa att det var ok. Jag var rätt nervös eftersom jag inte ens biktat mig på svenska särskilt många gånger, men det häftiga var att det faktiskt gick! Jag lyckades uttrycka det jag ville säga, och prästen var kunde hjälpa mig att utveckla det. En sådan fin gåva bikten är! Trots att jag är på andra sidan jorden så är Gud så nära. Efteråt kände jag mig stark och otroligt glad.

Ön med templet hette Takeshima!

På söndagseftermiddagen hade vi fyra som sågs på lördagkvällen planerat en utflykt till en närliggande stad som heter Gamagoori. Det slutade dock med att det bara blev jag och Mattias som åkte vilket var trevligt det också. Vi hade valt denna stad eftersom den låg vid havet och hade ett antal varma källor (onsen på japanska) i närheten. Eftersom det var Alan som hade blivit tipsad om det här stället kände vi oss dock lite borta utan honom och vi visste egentligen inte riktigt vart vi skulle. Detta ledde till en hel del planlöst vandrande. På vägen hittade vi en mycket vacker ö som var ett shintotempel (Japans huvudreligion). Det var som sagt mycket vackert och vi stannade där länge och att kollde på utsikten och njöt av havsbrisen.




Fina tempelbyggnader som jag inte riktigt vet vad de är till för.



Vårt stora mål med utflykten var dock att bada i varma källor. Det tog ett tag för oss att hitta dem men tillslut, trötta och svettiga, fick vi vila ut oss på ett riktigt japanskt bad i anslutning till ett ganska lyxigt hotell. SÅ SKÖNT! Uppenbarligen så kunde jag inte ta några bilder inne i badet (man badar naken tillsammans med andra av samma kön) men det var väldigt skönt att bara få ta hand om sin kropp (skrubba bort hud, smörja in sig, göra inpackning i håret). Onsen är ett måste om man kommer till Japan, oavsett årstid.

Mat efter vandring och bad; kimochiii! (typ "skön känsla!" på japanska)

Kramar från Emelie i Japan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar